Triggerpointmassage

Triggerpointmassage is een massagetechniek die wordt toegepast bij pijnklachten. Hierbij draait het om triggerpoints, pijnlijke knobbeltjes in het spierweefsel. Triggerpoints veroorzaken een uitstralende pijn. Hierdoor wordt de pijn vaak op een andere plek gevoeld dan waar een triggerpoint zich bevindt. De oorzaak kan dus op een andere plek zitten dan de pijn zelf.

Wat zijn triggerpoints

Een triggerpoint is een pijnlijk, hard knobbeltje in een strakke streng spierweefsel. Iedereen heeft triggerpoints alleen niet iedereen heeft er last van. Triggerpoints kunnen in alle spieren in het lichaam voorkomen. Het ontstaan van een triggerpoint kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld door een ongeluk, valpartij, operatie, blessure of overbelasting.

Afgeleide pijn

Afgeleide pijn, is pijn die op een andere plek wordt gevoeld dan waar de oorzaak zit. In de medische literatuur heet dit ook wel ‘referred pain’. De oorzaak van de pijn moet dus niet altijd gezocht worden op de plaats waar het zeer doet.

Een voorbeeld van afgeleide pijn is pijn in de nek waardoor je je hoofd niet meer goed kunt draaien. Pijnlijke benen en voeten kunnen eveneens voorbeelden zijn van afgeleide pijn. Bij stijfheid en pijn in een gewricht kun je denken aan mogelijke triggerpoints in nabijgelegen spieren die verrekt zijn of misschien wel overbelast.

Triggerpointmassage

Triggerpointmassage lijkt veel op ontspanningsmassage, maar het verschil is dat triggerpointmassage een klachtgerichte massage is. De triggerpoints moeten eerst worden opgespoord. Omdat er een verband bestaat tussen bepaalde klachten en bepaalde triggerpoints, geeft de locatie van een klacht vaak al een goede indicatie welke spieren mogelijk betrokken zijn. Vervolgens zijn de triggerpoints met een speciale massagetechniek goed te behandelen, waardoor de pijn op termijn helemaal kan verdwijnen. Om sneller van een triggerpoint af te zijn, is het van belang dat deze meerdere keren behandeld wordt. Dit kan je zelf ook thuis doen. Hoe vaker hoe beter!

Een triggerpointmassage duurt 30, 60 of 90 minuten. Indien gewenst, kan een triggerpointmassage ook aan huis of op locatie worden gegeven.

Wil je deze massage vaker ontvangen? Koop een voordeelkaart! Klik hier voor een overzicht van de prijzen.